14 Kasım 2010 Pazar

EĞİTİM GELİŞİMİ VE TOPLUMSAL YAKILAŞMA

                             Değer yargıları, kültürü, dünyayı algılayışı ve siyasi tercihleri ile birbirinden ayrışmış iki farklı toplumsal yapının varlığını hisseder gibiyiz. Türkiye adeta birbirinden keskin çizgilerle ayrılmış farklı iki  toplumu
bir arada barındırmaya doğru gitmekte; Bir yanda, kentli, daha iyi eğitimli, göreceli  yüksek gelirli, kendilerini dini değerlere aşırı bağlı hissetmeyen, laik olduğunu söyleyen bir kesim ile, öte yanda kırsal bölgelerde yaşayan, daha az eğitimli, göreceli olarak geliri daha düşük, kendilerini İslamcı ve dindar olarak tanımlayan bir başka kesim var. Buradan hareketle, ileride gerçekleşebilecek ekonomik gelişme, kentleşme ve eğitim olanakları arttıkça bu iki kesimin birbirine yakınlaşacağını söyleyebiliriz. Ancak, Türkiye’de bugüne dek gerçekleşmiş ekonomik gelişme ve kente göçe rağmen süregelen ve hatta şekil değiştirip daha kronikleşmiş olan bu ikili yapının iktisadi gelişme ve kentleşme ile kendiliğinden çözüleceğini söylemek konuyu basite indirgemek olabilir. Bu açıdan, ikili yapıyı çözüp birbirine yaklaştıracak eğitim politikalarının önemi daha da belirginleşmektedir.

Birçok araştırmanın ortaya koyduğu gibi, burada gerçekleşebilecek ekonomik gelişme, kentleşme ve eğitim olanakları arttıkça bu iki kesimin birbirine yakınlaşacağını ve birbirilerini anlama ve algılamalarının artacağının ve bununda ancak
eğitimin rolüyle oluşacagını özellikle vurgulamak isterim

Gerçekleştirilen hemen hemen tüm araştırmalar, demokratik, liberal ve diğer siyasal düşünce ve  değerlere sahip çıkma konusunda eğitimliler ile eğitimsizler arasında önemli farklılıklar gözükmekte, her bir eğitim kademesi bir alttakine göre daha demokratik bir yapıya doğru büyük bir sıçramaya işaret etmektedir.

 Türkiye’deki eğitim olanakları geliştirilip eğitimin içeriği zenginleştirildikçe ekonomik kalkınmanın yanısıra demokratikleşmeye ve bu süreçte ortaya çıkan din-siyaset sürtüşmesine ilişkin sorunların çözümüne büyük  katkısı olacaktır. Gerçekleşebilecek ekonomik gelişme, kentleşme ve eğitim olanakları arttıkça bu iki kesimin birbirine yakınlaşacağı kolaylık sağlanmış olacaktır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder